Sabtu, 21 Februari 2009

Untuk Abi & Ummi


Untuk Suami

Berbagai pantangan yang telah diajarkan oleh orang-orang tua untuk menjaga kesehatan bukan bertujuan mengharamkan yang halal tetapi berupa nasehat hasil dari pengalaman orang-orang terdahulu.

Jangan minum air batu karana mengakibatkan zakar menjadi sejuk serta lembek dan mengakibatkan batang zakar ngilu jika jima’.Batang zakar harus sentiasa panas.

Jangan makan nasi berulamkan air. Minum air setelah selesai makan nasi, melainkan jika tercekik. Jangan makan makanan bersifat dingin atau telah dingin atau didinginkan. Yang akan mengakibatkan air mani cair dan terpancut awal.

Jauhi makan makanan yang kuahnya berlinang karena bisa melemahkan zakar.
Jangan terus minum air selepas makan nasi, minum hanya setelah 2 menit suapan terakhir.

Jangan hembus nafas ketika minum, tahani nafas, ini membantu mengelakkan dari mudah lelah ketika jima’.

Hindari minum air ketika badan sedang panas, selepas berlari atau bekerja berat. Istirahatlah terlebih dahulu, dinginkan badan, kemudian barulah minum air..

Hindari makan nasi dingin, panaskan dahulu.

Kurangi memakan Pisang Embun.

Hindari minum air selepas jan 11.00 malam walaupun air panas karena bisa melemahkan otot pinggang dan membawa sengal badan. Hindari dari buang air ditempat air bertakung, carilah tempat yang kering dahulu kemudian buang air besar. Ini melatih mengawal otot zakar dengan baik.

Jangan amalkan melancap karena ia memaksa mani keluar dan melemahkan zakar.

Jangan biarkan isteri menindih zakar ketika tidur. Aliran darah yang sempurna sangat perlu pada zakar kerana waktu tidur darah menuju zakar, tindihan dari paha dan lutut yang sejuk membantutkan aliran dan melemahkan zakar.

Jika berumur lebih 30 tahun, hindari dari jima’ lebih dari 3 kali seminggu, karena perlu cukup masa memulihkan kembali tenaga .

Jangan jima’ di dalam air.

Jangan terus minum air selepas jima’, istirahat dahulu 15 menit.

Jangan biarkan pinggang terhentak dengan kuat kerana mengakibatkan mati pucuk.

Jangan biarkan zakar terendam begitu lama selepas klimaks.

Jangan cungkil gigi dengan (tangkai bunga lalang) kerana ia mengakibatkan zakar jadi ngilu dan kurang bertenaga.

Posisi jima yang dianggap paling buruk dan segi kesihatan ialahkeadaan dimana isteri berada di atas suami dalam keadaan terlentangsementara suaminya juga baring terlentang. Dengan posisi ini suamiakan memasukkan zakarnya dari arah punggung isterinya. Dan segikesehatan ini dianggap bahaya karana mani tidak boleh habis keluar dan bisa menyebabkan kerusakan alat kelamin dan bisa mengakibatkan suami mati pucuk.

Untuk Istri

Menyusukan Anak Menyempitkan Faraj
Menurut Dr.
Edwin Flatto, terdapat hubungan fisiologikal antara payudara dan otot-otot faraj. Wanita yang menyusukan anak bukansaja kurang kemungkinan diserang barah buah dada dan barah rahim,tetapi setiap kali dia menyusukan anak dengan payudaranya, otot faraj akan menguncup. Ini menolong otot faraj untuk kembali mengecil dan tegang seperti sebelum melahirkan.SELAMAT MENCUBA DAN BERIKHTIAR

Mengemut Ketika Buang Air Kecil
Bila buang air kecil, kemutkan faraj agar air kencing tertahan, kemudian lepaskan, ulangi 10 kali sekurang-kurangnya dengan pantas.Dalam masa yang sama, tarik otot-otot perut. Ini menolong mengawal pundi-pundi kencing yang lemah, menguatkan otot-otot kemaluan dan mempertingkatkan tenaga jima

Telah menceritakan kepada kami oleh ‘Amru bin Hafsah dan Abu Naar dari Muhammad bin Al-Haitham dari Ishak bin Hanjih, dari Husaif dari Mujahid daripada Al-Khudri yang berkata : “Rasulullah s.a.w. telah berwasiat kepada Saidina Ali bin Abi Talib r.a di mana baginda telah bersabda :

“Wahai Ali, bila pengantin perempuan masuk ke dalam rumahmu, maka (suruh ia) tanggalkan kasutnya ketika ia duduk dan (suruh ia) membasuh kedua-dua kakinya. Maka sesungguhnya apabila kamu berbuat demikian Allah mengeluarkan tujuh puluh ( 70 ) jenis kefaqiran dari rumah kamu, dan Allah s.w.t. menurunkan tujuh puluh ( 70 ) rahmat yang sentiasa menaungi di atas kepala pengantin sehingga sentiasa keberkatan itu meratai setiap penjuru rumahmu dan pengantin itu sejahtera da! ri penyakit gila, sawan (gila b**i) dan sopak selama mana ia berada di dalam rumah tersebut. Laranglah pengantin itu daripada memakan dan meminum empat ( 4 ) jenis makanan ini pada minggu pertama perkahwinan iaitu :

1. Susu
2. Cuka
3. Coriander (Ketumbar)
4. Apple Masam”

Saidina Ali r.a bertanya :
“Wahai Rasulullah, mengapakah empat jenis makanan ini di larang..?”
Baginda menjawab :
“Kerana rahim perempuan itu kering dan sejuk, dengan sebab dari empat perkara (makanan) ini untuk menghalang dari dapat anak. Sesungguhnya tikar di penjuru rumah adalah lebih baik daripada perempuan yang tidak dapat anak.”

Saidina Ali r.a bertanya :
“Wahai rasulullah, mengapakah cuka itu di larang..? (semasa haid dan semasa minggu pertama perkahwinan) .”
Baginda menjawab :
“Apabila ia minum cuka! semasa haid, sesungguhnya haidnya itu tidak akan bersih selama-lamanya secara sempurna.
Mengenai Coriander (ketumbar) ia mengganggu haid di dalam perutnya dan menyukarkan kepadanya kelahiran.
Tentang Apple masam, ia memotong haid sebelum masanya maka menjadikan haid itu berlalu begitu saja dengan sebabnya.”

Tidak ada komentar:

Posting Komentar